MasterClass sa blíži.....PREDSTAVUJEME VÁM hlavných protagonistov

 

Shirley Esseboom

Shirley na youtube: https://www.youtube.com/watch?v=myjATO25G5M

Vyučuje klasický tanec a repertoár Jiřího Kyliána v súboroch a školách ako Nederlands Dans Theater I a NDT II, Gothenborg Ballet, Norský Národný Balet či Royal Conservatory v Haagu. Narodila sa v holandskom Haagu, kde na Royal Conservatory získala tanečné vzdelanie. Svoju tanečnú kariéru odštartovala v roku 1993, keď nastúpila do Nederlands Dans Theater II. V roku 1997 bola požiadaná, aby prešla k hlavnému súboru, Nederlands Dans Theater I. V roku 1998 získala ocenenie „Aanmoedingings Prijs“ od nadácie Stichting Dansersfonds '79. Od rovnakej nadácie získala o 10 rokov neskôr, v roku 2008, ocenenie za zásluhy „Prijs van Verdienste“. Tanečné grémium Holandského divadla a Concert Hall Management Association VSCD udelilo Shirley cenu Golden Swan (Zlatá labuť). Grémium tak ocenilo jej jedinečnú tanečnú techniku, ktorá jej tanec vynesla na najvyššie dosiahnutú úroveň. V roku 2003 odišla z NDT do Les Ballets de Monte Carlo, v kterom pracovala s režisérom a chorografem Jeanem-Christophem Maillotem. Nasledujúcí rok sa vrátila do Nederlands Dans Theater, kde tančila až do júla 2009. Behom svojej kariéry Shirley vytvorila mnoho originálnych diel s mnohými choreografmi, medzi inými s Jiřím Kyliánom, Wiliamem Forsythom, Mats Ekom, Hans van Manenom, Johan Ingerom či Eduardom Lockem. Od roku 2005 je hosťujúcim pedagógom na Royal Conservatory v Haagu. Vyučujeklasický balet a Kyliánov repertoár v rôzných renomovaných tanečných súboroch vrátane Nederlands Dans Theater I a II, Royal National Ballet v Nórsku a balete v Göteborgu. V rokoch 2008 a 2009 vyučovala na kurze Maximum Dance v Haagu. V  2010 naskúšala choreografiu Šesť tancov od Jiřího Kyliána s ITDansa v Barcelone. V Čechách nastudovala choreografiu Un Ballo Jiřího Kyliána s baletom Jihočeského divadla v Českých Budějoviciach (balet viedol Attila Egerházi- v súčasnosti riaditeľ Székesfehérvári Ballet Szinház v Maďarsku).

Attila Egerházi

Link: https://www.attilaegerhazi.com/blank-c1yi7

Choreograf, tanečný pedagóg, riaditeľ Székesfehérvári Ballet Szinház

  • Vyštudoval klasický tanec, teóriu tanca a moderný tanec v Budapešti. Pokračoval v štúdiu vo Viedni, Stuttgarte a Paríži. Tanečnú pedagogiku vyštudoval na Hungarian Dance Academy. 
  • Ako tanečník pôsobil vo Vienna Dance Laboratory a v Hungarian National Ballet.
  • V roku 2008 absolvoval choreografickú stáž v Netherlands Dance Theatre/ NDT/ pod vedením Jiřího Kyliána.

Absolvoval stáže

Endre Jeszenszky (classical ballet)/ Armbgard van Bardelleben (Graham technique)/ Matt Mattox (Mattox technique)/ Milton Meyers (Horton technique)/ Joe Alegado (Limon technique)/ Sonia Mota (Falco technique)

Pedagogická prax

  • vedúci pedagogického oddelenia moderného tanca na  Hungarian Dance Academy. 
  • stály hosťujúci pedagóg a choreograf v Tanečním centre a konzervatoři v Prahe 
  • choreograf a umelecký garant the Ballet Prague Junior. 
  • Buenos Aires (Baleto Argentina de Julio Boca)
  • Den Haag (Dance Academy)
  • Italian Dance courses (Livorno, Firenze, Roma, Montevarchi)
  • Spain (International Dance Workshop DansAmpostA) 
  • India (Attakkalari Centre for Movements Arts)

Attila Egerházi počas svojej činnosti pôsobil ako:

  • 1998-2001  Zakladateľ a umelecký riaditeľ Hungarian National Ballet's Choreographic Studio ( riaditeľ baletu Gyula Harangozó)/
  • 2000-2003  umelecký riaditeľ Ballet Pécs /Maďarsko/
  • 2003-2006  Riaditeľ baletu of the Debrecen Ballet  /Maďarsko/
  • 2006-2009  Zakladateľ a riaditeľ baletu Hungarian Ballet Theatre /Maďarsko/
  • 2009-2016  Riaditeľ baletu Jihočeského divadla/ČR/

Cristina Porres Mormeneo

Link: https://www.youtube.com/watch?time_continue=67&v=oKm8jlkJESg

https://www.youtube.com/watch?v=ynJKUkPLRgc

2018:

Fehérvári Ballet Theater, Szekésfehérvár (Hungary)

soloist dancer/ballet master/choreographer assistant

STAGE EXPERIENCE

2001-2007 Yearly performances at Institut del Teatre (BCN)

*Classical variations
*Choreographies from teachers *Choreography Wolfgang Bitte by Riu Horta

2007 Summer Dance Workshop Prague TCP

-Carioca / Attila Egerházi -Hungarian Dances / Attila Egerházi-Violeta / Ramón Oller

2007-2009 Magyar Balletszínház Gödöllö (Hungary)

-Csillám és por / Attila Egerházi-Bolero / Attila Egerházi
-Firebird / Attila Egerházi
-Carmen /Attila Egerházi
-Serenade / Attila Egerházi
-Closed Curtains / Attila Egerházi-Frozen roses / Attila Egerházi-Painted rainbow / Attila Egerházi-Dinner / Mario Radacovsky

2009-2016 South Bohemian Ballet (Czech Republic)
*Choreographies by Attila Egerházi (Artistic Director and resident choreographer)

*Choreographies from guest choreographers

-Un Ballo: Second duet / Jiří Kylián-Six Dances / Jiří Kylián
-Maria’s Dream Solo girl /Petr Zuska

-Neen ya Solo girl Václav Kuneš

- Dinner / Mario Radacovsky
-And they disappeared: Duet / Ole Kristian Tangen-And he loves her: Solo girl / Maged Mohamed

-Rite of spring / Paul Julius

* Guest dancer in ballet gala’s:

-Internationale Aids Tanz Gala Regensburg 2009 -Lappeeranta Ballet Gala 2011

TEACHING EXPERIENCES

2005-2007/ Contemporary dance courses at CET10 in Barcelona (Spain)

2007-2009/ Flamenco dance lessons in Gödöllö (Hungary)

2009-2016/ Contemporary dance at “Kredance” in Ceské Budejovice (Czech R.) Flamenco Workshops around Czech Republic

2016-2018/ Ballet and contemporary dance at DansAmpostA International Dance Workshop (Spain)

Ballet and repertoire at Súkromné Konzervatórium (Slovakia)

2017/ Contemporary and flamenco dance at Madách Tánc- és Színművészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola (Hungary)

2018/ Ballet master and choreographer assistant at FehérváriBalletTheater

ASSISTANT WORKS

Choreographies by Attila Egerházi:
2015 / Lost and Found (South Bohemian Ballet) Czech Republic

AWARDS

Sounds and Pictures (South Bohemian Ballet) Czech Republic

2016 / Drawings in the sand (South Bohemian Ballet) Czech Republic Writing on water (Attakkalari Centre for Movements Arts) India Besos (DansAmpostA workshop gala) Spain

2017-2018 / Writing on water (Súkromné Konzervatórium) Slovakia Bla,bla,bla... (Fehérvári Ballet Theater) Hungary

Besos (Fehérvári Ballet Theater) Hungary Bolero (Fehérvári Ballet Theater) Hungary
OdD Couples (Fehérvári Ballet Theater) Hungary

2012 J.D Thalia prize for Puk from Midsummer night’s dream by Attila Egerházi2013 J.D Thalia prize for Juliet from Romeo and Juliet by Attila Egerházi

OTHER ACTIVITIES

* Idea, founder and organization of DansAmpostA International Summer Dance Workshop at Spain since 2016 (www.dansamposta.com)

* Guest jury for International Ballet Competition at Liptovský Hradok (Slovakia 2017).

* Director and ballet master of Egerházi TánCentrum dance school at Székesfehérvár (Hungary).

prof. Mgr.art. Irina Čierniková, ArtD. 

zdroj: www.vsmu.sk

Pôsobenie, funkcia: dekanka Hudobno-tanečnej fakulty VŠMU, Bratislava

Umelecký profil
V r. 1982 absolvovala Tanečné konzervatórium v Prahe v odbore klasický tanec, štúdium HF VŠMU – odbor pedagogika tanca u doc. Dagmar Hubovej (1984 – 1988) a v r. 1998 – 2002 doktorandské štúdium na HTF VŠMU.

V júni 2004 bola vymenovaná za docenta v odbore tanečné umenie (téma habilitačnej práce – Psychologické a didaktické aspekty práce baletného majstra – repetítora s interpretom) a v máji 2010 ju prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič vymenoval za vysokoškolskú profesorku v odbore tanečné umenie.
Od r. 1982 – 1997 umelecky pôsobila v Balete SND v Bratislave (členka baletného zboru a neskôr sólistka). K jej najvýznamnejším úlohám stvárneným na scéne SND patrí: Bernarda Alba (Dom Bernardy Alby); Myrtha (Giselle); Kráľovná (Snehulienka a sedem pretekárov); Felícia (Svetlo v tme); Pouličná tanečnica, Mercedes, Cigánka, Kráľovná Dryád (Don Quijote); Zobeida (Šeherezáda); Candelas (Čarodejná láska); Vták smrti (Deti Titanicu); Život (Requiem); Žena (Adagietto); Tanečnica (Majstrovská lekcia Marie Callas). So SND absolvovala celý rad umeleckých zájazdov: Taliansko, Cyprus, Španielsko, Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko, Maďarsko, Holandsko, Škótsko, Čína, Izrael. V priebehu svojej interpretačnej činnosti pracovala aj ako externý pedagóg klasického tanca a koncertnej a scénickej praxe na Hudobnej a tanečnej škole v Bratislave (1984 – 1996). Po skončení aktívnej umeleckej činnosti (1997 – 2008) pedagogicky a umelecky (ako hosť) pôsobila aj naďalej v Balete SND. Okrem vedenia tréningov baletného súboru a jednotlivých repetícií spolupracovala aj ako asistentka choreografa na príprave predstavení: Snehulienka a sedem pretekárov; Giselle; Zvonár z Notre Dame; Spiaca krásavica. Od r. 2002 sa datuje jej opätovná spolupráca s Tanečným konzervatóriom Evy Jaczovej v Bratislave, kde až do roku 2012 vyučovala klasický tanec a koncertnú a scénickú prax. Od r. 1997 dodnes pôsobí ako pedagóg na Katedre tanečnej tvorby HTF VŠMU v Bratislave a od r. 2008 do januára 2015 zastávala funkciu vedúcej katedry. Vo februári 2015 bola menovaná rektorom VŠMU do funkcie dekanky Hudobnej a tanečnej fakulty.
V r. 2000 – 2003 bola členkou poroty súťaže o najlepšieho slovenského baletného umelca / umelkyňu – Philip Morris Kvet baletu a v r. 2009 členkou odbornej poroty ceny TAOS. V r. 2006 – 2010 bola členkou Rady SND, od r. 2007 – 2014 členkou Vedeckej a umeleckej rady HTF VŠMU a od r. 2015 je predsedníčkou rady. V marci 2015 bola Ministrom kultúry Marekom Maďaričom vymenovaná za členku rady Fondu na podporu umenia. Je autorku monografie Psychológia tanečného umelca.
Ocenenia: 1981 – 3. cena v kategórii B na Celoštátnej baletnej súťaži v Košiciach; 1991 prémia LF za technicky brilantnú a herecky expresívnu interpretáciu postavy Bernardy Alby v balete „Dom Bernardy Alby“; 1993 dve prémie LF za najlepšie kolektívne interpretačné výkony v Súťažnej prehliadke baletného umenia; 1999 prémia LF za tanečné výkony v úlohách Život v balete Requiem a Žena v balete Adagietto v choreografii O. Šotha.

doc. Marilena Halászová

 

21. septembra, 1935, Bukurešť) patrí k zakladateľskej pedagogicko-choreografickej generácii tanečných umelcov druhej polovice 20. storočia na Slovensku.

Narodila sa v Bukurešti. Tancu sa venovala od svojich piatich rokov. Silným impulzom v jej láske k tancu bola jej prvá pedagogička, žiačka Enrica Cecchettiho, Floria Capsali.

Významným činiteľom v jej profesionálnom živote bolo štúdium na GITIS v Moskve. Sedem náročných a profesionálne bohatých rokov strávila ako žiačka a neskôr ako asistentka po boku takých tanečných pedagógov a choreografov ako N. I. Tarasov, R. V. Zakharov a L. Lavrovskij.

Po štúdiu v Moskve sa v rokoch 1961 – 1968 stala choreografkou v SND. V rokoch 1969 – 1981 formovala baletný súbor Štátneho divadla v Košiciach. V roku 1974 bola spolu so svojim manželom Andrejom Halászom iniciátorkou, zakladateľkou a vedúcou tanečného oddelenia na Štátnom konzervatóriu v Košiciach. Práve vďaka tejto ich iniciatíve môže existovať na Slovensku popri 8 ročných tanečných konzervatóriách aj 6. ročné štúdium v odbore tanec na všetkých Hudobno-dramatických konzervatóriách. V rokoch 1981 – 1988 pôsobila s manželom Andrejom Halászom na Music Ballet School v Bagdade, kde sa stala vedúcou tanečného oddelenia.

Okrem intenzívneho choreografického, pedagogického a vedúceho pôsobenia v dvoch najväčších baletných súboroch – bratislavskom a košickom bola doc. Marilena Halászová vedúcou Tanečnej katedry VŠMU v Bratislave, pôsobila ako pedagóg na AMU v Prahe, kde získala aj titul doc., bola baletnou majsterkou Pražskom Komornom Balete Pavla Šmoka, atď.

Jej profesionálny vklad je nenahraditeľným a úctyhodným faktom. Po celý život sa neúnavne zaoberala ako výchovou profesionálnych tanečníkov tak i budovaním európskeho tradičného klasického a neoklasického divadelno-tanečného repertoáru najmä v bratislavskom a košickom profesionálnom balete. Bohatá bola spolupráca v činoherných inscenáciách, v operách a v televíznych programoch.

Medzi „slovenských žiakov“ pani doc. Marileny Halászovej patria významní formovatelia slovenského tanečného školstva a baletného umenia ako: Dagmar Hubová, Marcela Grecmanová, Emil Tomáš Bartko, Pavel Ďumbala, Ján Nemec, Marta Žecová -Baranová, Cecília Papčová - Forgáčová, Božena Brella - Tóthová, Pavlínka Ďumbalová a iní.

Choreografické pôsobenie bolo rozmanité: zjednotiaca klasika, pôvodná tvorba ako aj novinky prvýkrát uvedené, napr. Doktor Jajbolí Igora V. Morozova, Dievča a chuligán, Tanečná suita Dmitrija D. Šostakoviča, ďalej slovenské premiéry inscenácií Leningradská symfónia Dmitrija D. Šostakoviča, Straussiana Johanna Straussa, Paganini Sergeja V. Rachmaninova, Valpurgina noc Charlesa Gounoda, Skrinka hračiek Clauda Debussyho, Kamenný kvietok S. Prokofieva, Premeny I. Parika, Román o ruži A. Otčenáša, Duklianska poéma T. Himera, Pavana pre mŕtvu infantku M. Ravela, atď., väčšina v spolupráci s manželom Andrejom.

Doc. Marilena Halászová bola počas svojej tvorby ocenená rôznymi cenami v oblasti kultúry.